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변화를 보는 생각의 변화

변화를 보는 생각의 변화 (Changing Concepts of Change)

Grace Lee Boggs
Michigan Citizen, June 26-July 2,2005

나의 90회 생일이 가까와지면서 나는 내 인생 동안 있어왔던 변화를 바라보는 생각의 근원적인 변화에 대해 생각해보고 있었다.

64년전 내가 처음 사회운동 활동가가 되었을 무렵, 대부분의 급진주의자들 사이에서 혁명적인 변화의 모델은 1917-8년에 “노동자 국가”를 건설하였던 러시아 혁명이었다. 생산수단을 국유화한 러시아가 강제수용소(gulag)의 존재에도 불구하고 여전히 “노동자 국가”였는지, 그리고 1939년 나찌의 폴란드 침공으로부터 시작한 2차 세계대전에서 러시아가 지지되어야 하는지를 둘러싸고 급진주의자들 내부는 (때때로는 물리적인) 갈등을 겪고 있었다.

그 당시 대부분의 진보주의자들은 일하는 사람들의 삶을 더 나아지게 만드는 책임이 정부에 있다고 믿었다. 논쟁은 주로 그런 진보가 점진적으로 이뤄져야 하는지(개혁) 아니면 노동자들이 국가권력을 획득함을 통해 가능한 것인지(혁명)를 둘러싸고 일어났다. 생산에서의 지속적인 혁명이나 우리의 물질적 힘의 확장이 진보로 받아들여졌다.

그러는 가운데 미국의 흑인들은 2차 세계대전이 제공해준 기회[역주: 흑인들과 백인들이 같은 부대에 함께 배치되었던 첫 사례가 2차대전이었음. 그 이전까지 흑인병사들은 따로 흑인부대에 배치되었음]를 포착함으로써 민주주의를 위한 국내와 국외에서의 이중 투쟁을 수행하고 있었다. 미국이 히로시마와 나가사키에 원자탄을 떨어뜨려 태평양 전쟁을 종식시켰던 1945년 이후, 인류는 스스로 자신의 행성을 파괴할 수 있을 정도로까지 자신의 물질적 힘을 확장시켰다는 현실과 마주쳐야만 했다.

인간진화에 있어 이 중대한 시기는 혁명적 투쟁을 바라보는 생각의 중대한 변화를 요구했다. 우리는 더 이상 생산관계에서의 변화만으로 혹은 꼭대기의 권력을 아래로 이전시키는 것만으로 급진적인 사회변화를 사고할 수 없게 되었다. 그 후로 우리는 변화를 우리 스스로와 제도를 함께 변화시키는 과정으로, 정치와 윤리가 그리고 목적과 수단이 통합되는 과정으로 사고해야만 했다.

1955년 몽고메리에서의 버스 보이콧에서부터 시작된 시민권운동(civil rights movement)은 서구사회에서 억압받는 집단들이 이와 같은 관점을 가지고 시작한 첫번째 투쟁이었다. 인간 이하로 취급받던 한 사회집단[역주: 흑인집단]은 전세계가 관심을 갖고 바라보는 가운데 분노한 피해자나 반대자의 모습이 아닌, 더 인간적인 새로운 사회의 대변자의 모습으로 새로운 인간형을 보여주며 자신들의 비인간화에 대항해 싸웠다. 그들 자신과 사회를 변화시키는 운동방법을 사용해 그들은 세상의 선을 더 증대시켰다. 단지 버스승차에서의 차별해소가 아니라 자신들이 사랑하는 커뮤니티가 목적임을 마음에 담았던 그들의 운동은 지난 사십년간 미국에서의 문화혁명을 만들어냈던 인간 정체성과 생태운동에 영감을 불어넣기도 했다.

이 운동은 [그동안 당연시 여겨지던] 모든 것들을 다시 되돌아보게끔 만들어 주었다: 정부에서의 모든 형태의 위계주의, 교육, 경제와 가족, 인종적/성적 관계, 가부장제, 백인사회, 자본주의, 과학, 기술, 그리고 진보의 의미.

1994년 1월 1일, 원주민 공동체에 기초한 자파티스타는 멕시코 도시들의 무력접수를 통해 전세계 혁명을 꿈꾸는 이들의 상상력을 사로잡았다 – 이런 그들의 활동목적은 권력획득이 아니라 아래로부터의 힘에 기반해 새로운 구조를 만들어내는 방안을 찾기 위한 비폭력적이고 민주적인 토론에 사회의 모든 집단들이 참여할 수 있는 공간(space)을 만드는 것이었다.

엘살바도르에서는 민주노총 대표 루벰 자모라가 (국가로 하여금 대중운동을 대체할 수 있게 만드는) 21세기 혁명을 꿈꾸는 자들에게 필요한 것은 국가권력을 위해 싸우는 것이 아니라 아래로부터의 힘을 만들어가는 것에 초점을 맞추어야 한다고 제안하기도 하였다.

미래에서 “변화”가 어떤 형태를 띠게 될 지 난 모르겠다. 이는 아무도 모른다. 우리가 아는 바는 모든 인간관계를 상품관계로 만들어버리는 자본주의가 점점 병적인 모습을 띠어감에 따라 우리의 이웃들을 다시 우리의 공동체로 불러들이고 우리의 희망을 살아있게 만들기 위한 대안들을 만들어내야 한다는 것, 그를 위해 모두가 함께 힘을 합쳐야 한다는 것이다.


[글쓴이는 중국계 미국인으로 한국으로 치면 "재야운동의 대모" 격이라 할 수 있는 오랜 좌파 활동가.]

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CHANGING CONCEPTS OF CHANGE

By Grace Lee Boggs
Michigan Citizen, June 26-July 2,2005

As I approach my 90th birthday, I have been thinking about the radical changes in concepts of change that have taken place during my lifetime.

When I became a ‘movement activist’ 64 years ago, the model of revolutionary change for most radicals was the Russian Revolution which established the “workers state” in 1917-8. Radicals struggled with one another (sometimes physically ) over whether Russia, having nationalized the means of production, was still a “workers state” despite its gulags and whether it should be defended in the second World War which began with the Nazi invasion of Poland in 1939.

In those days most progressives believed that the government was responsible for making life better for working people. The debate was mainly over whether these improvements could be achieved gradually (Reform) or only by the workers taking state power (Revolution). Constant revolutionizing of production or expansion of our material powers was viewed as progress.

Meanwhile, American Negroes were seizing the opportunity provided by World War II to carry on the Double V struggle for Democracy, abroad AND at home. After the U.S. ended the Pacific war in 1945 by dropping the atom bomb on Hiroshima and Nagasaki, humanity was faced with the reality that we had expanded our material powers to the point that we could destroy our planet.

This crucial juncture in human evolution required a profound change in concepts of revolutionary struggle. No longer could we view radical social change as a change only in property relations or transferring power from the top to the bottom. Henceforth, we needed to conceive of it as a process that transforms both ourselves and our institutions, that fuses politics with ethics and integrates ends and means.

The civil rights movement, launched by the Montgomery Bus Boycott in 1955, was the first struggle by an oppressed people in Western society from this new perspective. Before the eyes of the whole world, a people who had been treated as less than human struggled against their dehumanization not as angry victims or rebels but as new men and women, representatives of a new more human society. Using methods that transformed themselves and their society, they increased the good rather than the evil in the world. By bearing in mind that their goal was not only desegregating buses but the beloved community, they inspired the human identity and ecological movements which over the last forty years have been creating a cultural revolution in the United States.

These movements have opened up everything to question: all forms of hierarchy in government, education, the economy and the family, racial and gender relations, patriarchy, whiteness, capitalism, science, technology, the meaning of progress.

On January 1, 1994 the Zapatistas, based in communities of indigenous peoples, captured the imagination of revolutionaries all over the world by their armed takeover of Mexican cities - NOT with the goal of taking power but in order to create spaces for all sections of society to enter into non-violent democratic discussion of how to create new infrastructures from below.

In El Salvador Rubem Zamora, President of the Democratic Union, has proposed that instead of struggling for state power (which enables the state to take over the popular movement), 21st century revolutionaries should concentrate on the construction of power from below.

I don’t know, no one knows, what forms change may take in the
future. All we know is that as capitalism becomes increasingly
pathological, as it transforms all our human relations into commodity relations, we must come together to create alternatives to bring the neighbor back into the hood and to keep hope alive.
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